Képzeljük el vállalkozásunk honlapját, mintha egy nagy családi ház lenne. Hiszen van címe, be tudunk lépni és azt is meg tudjuk állapítani, hogy éppen hol tartózkodunk, és hogyan jutunk vissza a bejárathoz – persze ha vendégbarát a ház szerkezete.
Ha tetszetős, esztétikus és kényelmes a ház, szívesen időzünk benne, ám ha nem érezzük benne jól magunkat, igyekszünk minél hamarabb távozni. Így van ez a honlapokkal is. Ezért érdemes úgy megszerkeszteni weboldalunkat, hogy az ott eltöltött időt élvezze és hasznosnak találja a látogató, és ami a legfontosabb: térjen is vissza – lehetőleg minél gyakrabban, és hozza magával a barátait is.
Az elmélet jól hangzik, de ezt a gyakorlatba is át kell ültetni. Adja magát a kérdés: hogyan legyünk jó „házigazdák”?
Tartsuk rendben oldalunkat!
Nincs kiábrándítóbb egy rendetlen, koszos szobánál. De, hogy (végre) a végére érjünk a házas hasonlatoknak, vizsgáljuk meg, hogy ez mit jelent a honlapok esetében. Kezdjük a szöveggel: a tipográfiai elemek használatánál legyünk mindig következetesek. Ne keverjük fölöslegesen a szezont a fazonnal, a Times New Romant az Ariallal, a sorkizártat a balra zárttal, a pirosat a kékkel. Természetesen lehet kiemeléseket használni, sőt ajánlott is, de a szerkesztésnél vegyük elő a szépérzékünket és hallgassunk is rá. Ha nincs, kérdezzük meg élesebb szemű ismerősünket, hogy mit javasol, vagy bízzuk a szakértő kezeire a designt.
Legyen könnyen megtalálható!
Azon felül, hogy a webhelyének van címe, ahol bármikor elérhetik a látogatók, azokra is gondolni kell, akik tudják, hogy milyen szolgáltatást keresnek, de még nem döntötték el, hogy azt hol veszik igénybe. Ilyenkor válik fontossá, hogy az oldala megfelelően keresőoptimalizált-e. Ha nem, nem fogják megtalálni a potenciális ügyfelei – illetve ami még rosszabb, előbb a konkurencia weboldalát találják meg –, ha viszont a honlapja a keresésnél megjelenik az első találatok között, biztosan ránéznek a látogatók.
Vezessük körbe vendégeinket!
Használjunk egyértelmű, jól látható menüsort, ügyelve a mértékre és a logikus elrendezésre. Ha bizonytalanok vagyunk, csak vegyük szemügyre a kedvenc oldalaink felépítését és jegyezzük fel, mi az, amit felhasználóbarát megoldásnak tartunk, és mi az, ami idegesítő lehet. Sokat segítenek a tájékozódásban az úgynevezett breadcrumbs linkek – magyarul a kenyérmorzsák, csak így nem hangzik professzionálisan és még néhány mese is az eszünkbe jut róla. Ezek a hivatkozások nemcsak abban segítenek, hogy a látogatóink mindig tudják, hogy éppen hol tartózkodnak az oldalon, de a keresőoptimalizás szempontjából is érdemes alkalmazni őket. Szintén felhasználóbaráttá teszi az oldalt, ha bármelyik aloldalról vissza tudunk lépni egyetlen kattintással a főoldalra, vagy az oldal legaljáról a legtetejére.
Kínáljuk meg kiváló tartalommal a látogatókat – rendszeresen!
Hiszen a vendégeink se ücsörögni jönnek, hanem azért, hogy egyenek, igyanak egy jóízűt – hogy fogyasszanak. Itt természetesen a tartalomfogyasztásról van szó, ami akkor éri el a célját, ha a honlapon lévő információk (legyen az szöveg, kép, videó vagy ezek egyvelege) elégedetté teszik a látogatót, és máshová már nem kell ellátogatniuk ahhoz, hogy megtalálják, amit kerestek. Az igazi siker, ha ez rendszeresen megtörténik!
Néha kell a nagytakarítás!
Nyárra eltesszük a karácsonyfát, télre pedig a szekrény mélyére rejtjük a sortot. Ugyanígy viszonyuljunk honlapunkhoz is: ügyeljünk rá, hogy mindig naprakész, aktuális információk jelenjenek meg rajta, és ha valami már érvényét vesztette, kerüljön le az oldalról, mert a vevői hivatkozhatnak rá. Ha pedig úgy látjuk, hogy kezd elavulni, hát újítsuk fel! A trendek gyorsan változnak, de a stílus örök.